Velkommen innom til min kaotiske håndarbeidsverden. Bloggen ble startet for å motivere meg selv til å fullføre noen ufo'er, men helt kvitt dem blir jeg nok aldri ;-)

torsdag 24. januar 2013

Skappel meets Pickles

Nytt restegarn/garnlagerprosjekt :)



Det er surt i Bergen om dagen, og Stjerna klager stadig over at hun fryser. Det være seg innendørs eller utendørs. Hva passer vel bedre da enn en varm og god vest?

Jeg har tatt utgangspunkt i Enkel vest fra Pickles, regnet om til annen pinne og strikkefasthet, begynt oppe og strikket nedover, og rundet av hjørnene nederst. Knappen har Stjerna laget selv!




Garn: Nordiskas Ulrika, 85% ull, 15% viskose, 100g = 150m
   (Overtatt fra svigermors garnlager, ekte 80-tall)

Garn: Nøstebarn Silke-ull / 2-tråds Merino lammeull, 100g = 600m
   (restenøster etter diverse babystrikk gjennom årene)

Pinne: Nr 9 på rille, og 7 på glatt

Antall m garn, hvordan beregne det når en glemmer å veie nøstene før strikkestart? Noen år siden jeg har vært borti regnestykke med tre ukjente gitt...

Totalvekt:123g

x:   meter (lik for begge garntyper i plagget siden trådene strikkes sammen)
y: vekt Ulrika garn
z: vekt Nøstebarn

I      Ulrika: 150m/100g = xm/yg   ->   1,5 = x/y   ->  x = 1,5y

II     Nøstebarn: 600m/100g = xm/zg  ->  6 = x/z   ->   x = 6z

III    y + z = totalvekt = 123g

-------------

*    1,5y = 6z   ->   y = 4z
*    4z + z = 123   ->   z = 123/5 = 24,6
*    y = 4z = 98,4
*    x = 6z = 147,6 m







2 kommentarer:

Ann Kristin sa...

Super! Synes den vesten er flott. Begge jentene her har også hver sin.

Heidi sa...

Flott farge på vesten - og bra med vest nå som det er så kaldt. Har et par vester til min sønn - men lager nok en til snart.